První Scanie Interlink v České republice

 Dopravce BORS Břeclav zařadil do svého vozového parku v srpnu 2017 první autobusy Scania Interlink, které jsou zároveň prvními svého typu v České republice. Autobusy jsou nasazovány na vytíženou linku číslo 109 spojující Hodonín s Brnem.

První autobusy od Scanie se ve flotile společnost BORS Břeclav objevily v závěru roku 2008 a do provozu byly zařazeny od ledna 2009. Jednalo se o 6 nových vozů s karoserií španělského Irizaru s obchodním jménem Scania Irizar i4 v 15m provedení. Nákup těchto vozidel souvisel s úspěchem dopravce ve výběrovém řízení na provozování linek v Integrovaném dopravním systému Jihomoravského kraje (IDS JMK) v oblasti Jihovýchod. U dvojice linek zde bylo požadováno nasazení autobusů s větší přepravní kapacitou, konkrétně na linku č. 505 Brno – Židlochovice, pro niž bylo pořízeno 6 autobusů dnes již nenabízeného typu Iveco Arway 15M, a č. 109 Brno – Klobouky u Brna – Hodonín, na níž se objevilo právě šest vozů Irizar na podvozcích Scanie. V prosinci 2015 byl pro potřeby nasazení na linku č. 109 dodán (a od ledna 2016 uveden do provozu) další 15m autobus od Scanie, tentokrát typu Scania OmniExpress 3.20. Tento vůz zůstal jediným svého typu ve flotile břeclavského dopravce a Scania přestala po roce 2016 tento vůz nabízet, neboť představila v říjnu 2015 jeho nástupce s obchodním jménem Scania Interlink, který je nabízen podobně jako předchůdce OmniExpress ve třech výškových provedeních 3,20 m, 3,40 m a 3,60 m. Právě Scania Interlink si letos nalezla opět cestu na jih Moravy, přičemž jde o vůbec první vozy této modelové řady, které se podařilo na českém trhu prodat.

Scania dodala dopravci verzi Interlink LD, tedy low decker s výškou 3,20 m, který je určen svou konfigurací primárně pro linkovou dopravu. Celé typové označení je poněkud složitější a zní Scania Interlink LD, K360 IB6X2*4NI, 14,7 m. Autobusy mají délku 14 690 mm, šířku 2 550 mm a výšku 3 310 mm (včetně klimatizace). Max. přípustná hmotnost je 25 000 kg. Konstrukci vozidel tvoří nerezový svařovaný ocelový rám, na němž je použito opláštění z plastových dílů a z laminátu. Okna jsou do karoserie vlepována, v případě vozů pro BORS Břeclav jsou řešena s jednoduchým zasklením. Autobusy disponují také zavazadlovým prostorem v oblasti mezi nápravami, v interiéru jsou navíc ještě otevřené zavazadlové police.

BORS Břeclav si objednal dvoudveřovou verzi se zadními širšími (1 370 mm) dvoukřídlými dveřmi, která zvládne pojmout až 61 cestujících a disponuje 2 místy pro odstavení dětských kočárků. Vozidla nenabízejí nízkopodlažní část ani výtah pro vozíčkáře. Výška podlahy v interiéru je 860 mm nad povrchem vozovky. Všechna sedadla pasažérů jsou vybavena dvoubodovými bezpečnostními pásy. Ve výbavě nechybí ani klimatizace řidiče a salónu cestujících, nebo USB nabíječky na madlech pasažérů.

Pohonnou jednotku tvoří motor Scania DC09 112/360 hp EURO 6 o výkonu 268 kW s objemem 9,3 litrů. Převodovka je manuální typu GR875R (8 + 1 rychlostí) s automatickým řazením Scania Opticruise. Nádrž na naftu má objem 310 litrů, pro AdBlue 80 litrů.

BORS Břeclav si objednal celkem 3 autobusy Scania Interlink LD ve výše popsané konfiguraci. K předání vozidel u výrobce došlo počátkem srpna 2017, do provozu mohly být autobusy zařazeny až po nezbytné certifikaci ze strany společnosti KORDIS (koordinátor IDS JMK), tedy zhruba v půlce srpna. Autobusy byly opět dány do turnusu na linku číslo 109 z Brna do Hodonína, kde nahradily trojici starších vozů Scania Irizar i4, z nichž některé za osm let služby najely přes milion kilometrů. Dva vozy Irizar i4 byly nabídnuty k odprodeji, jeden nadále zůstává součástí vozového parku BORS Břeclav a slouží jako záložní. Nové Scanie Interlink LD jsou zařazeny do provozoven v Hodoníně (2 ks) a v Hustopečích (1 ks).

Pro porovnání vlastností autobusů, zejména spotřeby, nemá prozatím dopravce s ohledem na krátkou dobu provozu relevantní data. Nicméně očekává se, že výsledky by mohly být srovnatelné s jediným vozem OmniExpress, který má identický motor. U tohoto vozu dosahuje BORS Břeclav úspory paliva zhruba 4 litrů na 100 km v porovnání se staršími vozy Irizar i4.

Doplňme, že ve výběrovém řízení na dodávku trojice 15m autobusů se sešly nabídky Scanie, Solarisu a EvoBusu. Kromě pořizovací ceny byla zohledňována také úroveň a kvalita servisu. BORS Břeclav využil možnosti tzv. údržbového plánu, jenž je nazýván jako tzv. M kontrakt. Dopravce v tomto případě platí předem smluvený měsíční paušál za servis prováděný přímo Scanií. Mimoto využil dopravce i službu Scania Optimum Plus, která řeší prodlouženou záruku na období 3 let v oblasti kinetického řetězce. Tato služba je obvykle zpoplatněna, avšak v případě autobusů pro BORS Břeclav již byla zahrnuta do ceny autobusů.

BORS Břeclav má v současné době 150 autobusů pro linkovou a městskou dopravu. Kromě 3 vozů Scania Interlink LD, o nichž pojednával tento článek, pořídil dopravce v letošním roce dalších 15 autobusů, a sice 6 vozů SOR CN 12 s poloautomatickou převodovkou, 2 vozy Iveco Crossway LE s automatickou převodovkou a 7 vozů Iveco Crossway v různých modifikacích.

Ing. Libor Hinčica
šéfredaktor
Československý dopravák


28.11.2017 · zpět na seznam novinek »